Teksty prawne są skomplikowane, bo prawodawcy traktują je jak magiczne zaklęcia

21 sierpnia 2024, 11:15

Jak wszyscy wiemy, teksty prawne są trudne do zrozumienia, nawet dla prawników. Naukowców z Massachusetts Institute of Technology zainteresowało, dlaczego więc są pisane tak niezrozumiałym językiem. Okazało się, że najprawdopodobniej chodzi o „magiczną moc” słów i zwrotów. Podobnie jak w zaklęciach magicznych, gdzie odpowiedni rytm i archaiczne terminy miały nadawać słowom mocy, tak i w aktach prawnych odpowiedni język ma nadawać im mocy i autorytetu.



Microsoft i Yahoo! nie dotrzymały słowa

6 lipca 2006, 10:59

Microsoft i Yahoo! nie dotrzymały zapowiedzianego przez siebie terminu, w którym ich komunikatory miały zacząć się porozumiewać między sobą. W ubiegłym roku oba przedsiębiorstwa twierdziły, że użytkownicy Yahoo Messenger oraz Windows Live Messenger będą mogli rozmawiać ze sobą przed końcem drugiego kwartału 2006 roku.


Bliżej kwantowego komputera

21 listopada 2006, 15:35

Uczeni z University of Utah przybliżyli nas do momentu, w którym zostanie wyprodukowany pierwszy kwantowy komputer. Naukowcy pokazali, jak czytać dane z atomów fosforu umieszczonych na krzemie.


© Carin Araujo

Wspomnienia niemowlęce: istnieją czy nie

17 lutego 2007, 10:37

Wspomnienia sprzed 3. roku życia praktycznie nie istnieją. Naukowcy nie wiedzą, czemu się tak dzieje. Jedna z teorii głosi, że w okolicach 36. miesiąca następuje gruntowne przeorganizowanie rozrastającego się mózgu, który nie ma potem dostępu do zniszczonych lub zepchniętych do głębszych struktur śladów pamięciowych.


Microsoft dzieli ekran na pół

7 maja 2007, 11:45

Specjaliści z indyjskiego centrum badawczo-rozwojowego Microsoftu stworzyli oprogramowanie, które umożliwia dwóm osobom jednoczesną pracę przy jednym monitorze komputerowym. Takie rozwiązanie może sprawdzić się w firmach i szkołach w krajach rozwijających się, które będą mogły zaoszczędzić na wydatkach na sprzęt.


Yahoo szykuje "inteligentne" reklamy

2 lipca 2007, 12:29

Yahoo! zaprezentuje dzisiaj usługę SmartAds, która ma umożliwić firmie zwycięstwo w wyścigu technologii reklamy behawioralnej. Nowa „inteligentna” reklama będzie wyświetlała użytkownikowi to, czym potencjalnie jest najbardziej zainteresowany.


Kiedy mózg zniekształca ciało

5 grudnia 2007, 11:35

Po raz pierwszy udało się wykazać, że mózgi osób z dysmorfofobią inaczej przetwarzają bodźce wzrokowe. Do tej pory nie znano przyczyn tego zaburzenia. Wyjaśniano je zarówno czynnikami genetycznymi, jak i środowiskowymi, np. wychowaniem.


Chemiczny ruch

19 lutego 2008, 17:00

Japońscy naukowcy donieśli o nowym sposobie zmiany energii chemicznej w ruch. Do przetransportowania niewielkiego kawałka papieru uczeni wykorzystali oscylacyjną reakcję chemiczną, reakcję Biełousowa-Żabotyńskiego, podczas której mieszanina wielokrotnie przechodzi pomiędzy dwoma różnymi stanami - zredukowanym i utlenionym.


Kosmiczny Teleskop Hubble'a© NASA

Kosmiczny koszt SMS-a

13 maja 2008, 10:54

Dr Nigel Bannister z Uniwersytetu w Leicester wyliczył, że wysyłanie wiadomości tekstowych za pomocą telefonów komórkowych jest o wiele droższe niż ściąganie danych z Kosmicznego Teleskopu Hubble'a. Kalkulacje naukowca zostały wykorzystane w brytyjskim programie telewizyjnym The Mobile Phone Rip-Off.


Korzystasz z banku? Uważaj na Firefoksa i Operę

30 lipca 2008, 10:26

Jedna z podstawowych zasad bezpieczeństwa dotyczących korzystania z online'owej bankowości brzmi: na stronę banku nie powinniśmy logować się z komputera, do którego dostęp mogą mieć inne osoby. Jeśli jednak korzystamy z takiej maszyny, powinniśmy uważać na edycje przeglądarek Firefox 3.x i Opera 9.x.


Zostań Patronem

Od 2006 roku popularyzujemy naukę. Chcemy się rozwijać i dostarczać naszym Czytelnikom jeszcze więcej atrakcyjnych treści wysokiej jakości. Dlatego postanowiliśmy poprosić o wsparcie. Zostań naszym Patronem i pomóż nam rozwijać KopalnięWiedzy.

Patronite

Patroni KopalniWiedzy